Search The Query
Search

Podsumowanie 2018

Nasze wyprawy

Ten rok był dla nas świetnym dowodem, że realizacja niektórych marzeń planów, w praktyce może być dużo prostsza niż powszechnie głosi teoria. Spędziliśmy łącznie w podróży okrągłe 100 dni, z czego najdłuższy wyjazd trwał ponad 2,5 miesiąca. Odwiedziliśmy 13 krajów (kilka z nich dwukrotnie) i przejechaliśmy prawie 14000 kilometrów. Krótko mówiąc, zrobiliśmy coś, co jeszcze rok wcześniej byłoby dla nas niewyobrażalne! 🙂

Odwiedziliśmy

*oczywiście wliczamy tylko czas przeznaczony na „turystykę i rekreację” 🙂

Pokonane kilometry

A wszystko zaczęło się od marzenia, by rzucić wszystko i wyjechać na wakacje. Atakowało nas przez kilka lat, z każdej strony, niczym Mały Danonek 🙂 My za każdym razem zamykaliśmy tę lodówkę i udawaliśmy, że nie ma tematu. Aż wreszcie, pod koniec zeszłego roku, nadszedł moment by stawić mu czoła. Wiedzieliśmy, że walka będzie długa i trudna, ale i stawka jest wysoka 🙂

Sporo się przez ten czas nauczyliśmy. Nie tylko o otaczającym nas świecie, ale przede wszystkim o samych sobie. A trzymiesięczna podróż była dla nas zdecydowanie jednym z lepszych doświadczeń życiowych, niestety baaaardzo uzależniającym 😉

Wracając jednak do otaczającego nas świata, zaskoczeniem roku, zdecydowanie była dla nas Grecja. Większość z krajów na powyższej liście odwiedzaliśmy po raz pierwszy, ale, o ile na temat Albanii, Czarnogóry, czy Bośni nie mieliśmy żadnych szczególnych wyobrażeń, tak Grecja kojarzyła nam się bardzo urlopowo, w negatywnym tego słowa znaczeniu. Słowa, które rozbrzmiewały nam zawsze gdzieś z tyłu głowy to last minute, all inclusive, wakacje, wycieczki… Ew. Zakynthos, czy inna Kreta. Wiem, że znajdzie się tu wielu amatorów tego typu historii, ale dla nas są to zazwyczaj skojarzenia jednoznacznie negatywne.

Na miejscu, praktycznie już od samego wjazdu okazało się, że jest to kraj pełen niesamowitej natury, wspaniałych i uczynnych ludzi i, co jest dość ciekawe pod kątem dość obszernej bazy kempingowo-hotelowej, o niemal nieograniczonych możliwościach nocowania na dziko (czyli to, co tygryski lubią najbardziej). Grecja to wymarzony kraj dla każdego posiadacza kampera czy przyczepy, który lubi od czasu do czasu poobcować trochę z naturą. Myślę, że dobrym podsumowaniem jest przykład znajomego, którego poznaliśmy gdzieś na trasie. Wracał akurat swoim wozem wyprawowym po 6 miesiącach na Krecie, a przez ten czas objechał trochę mniej niż połowę wyspy. Stwierdził, że Kreta jest tak niesamowita, że aby objechać całą potrzebowałby przynajmniej kolejne pół roku. Tyle czasu nie ma, więc aby nie odbierać sobie możliwości delektowania się urokiem wyspy następnym razem, lepszym dla niego wyborem jest zacząć toczyć się w stronę domu. Oczywiście cały ten czas spędził totalnie na dziko. Takie przykłady moglibyśmy mnożyć, wszystkie opinie były jednak wyjątkowo zgodne.

Tuż za nią w naszym osobistym rankingu znalazły by się pewnie, ex aequo Węgry oraz Bośnia i Hercegowina (ze szczególnym naciskiem na Hercegowinę), ale tu już nie odbierajmy sobie tematów na dłuższe wywody, wszystko zostanie opisane w swoim czasie 🙂

Pierwszy rok bloga

Rozpoczynając w styczniu przygodę z „nawakacje” nie mieliśmy konkretnego celu czy oczekiwań. Pomysł był dość spontaniczny i polegał przede wszystkim na uzupełnieniu pewnej dziury w rodzimym internecie. Oczywiście, podobnych blogów są tysiące, jednak jakoś dziwnym trafem mieliśmy często problemy ze znalezieniem na nich konkretnych i rzetelnych informacji. Research do wyjazdów przychodził nam w sporych bólach, a ostatecznie po większość informacji musieliśmy i tak sięgać do źródła.

Nie jest wielką tajemnicą, że zdecydowana większość treści dostępnych w internecie to albo wpisy sponsorowane, kalki autorów anglojęzycznych, ewentualnie informacje pieczołowicie przygotowywane pod klikalność i ruch z wyszukiwarek. Nie obrażamy się na taki stan rzeczy, każdy ma prawo tworzyć to, co mu się podoba i dopóki ewidentnie nie mija się z prawdą, ciężko tu cokolwiek zarzucić. Tak wygląda, po prostu, internet A.D. 2018.

Byliśmy więc ciekawi, czy i dla nas znajdzie się tu trochę miejsca. Dla notatek, które sporządzamy i informacji, które pozyskujemy bezpośrednio w miejscu docelowym. Pierwsze dwa, trzy dni po przybyciu poświęcamy zazwyczaj na rekonesans, rozmowy z miejscowymi i innymi podróżnikami. Dzięki temu tworzymy fajny zbiór miejsc i informacji, i grzechem byłoby to trzymać tylko dla siebie 🙂

Poza tym to po prostu, bardzo przyjemne zajęcie i świetna okazja, by wrócić do naszych zdjęć, zapisów oraz przypomnieć sobie to i owo. Również uzupełnić wiedzę. Za wszelką cenę staramy się unikać błędów merytorycznych, a wszystkie informacje dokładnie sprawdzamy, czasem po kilka razy, w różnych miejscach. Także wpisy traktujemy jako dopełnienie całości podróży 🙂

Pierwszy z nich pojawił się tutaj niemal dokładnie rok temu, drugiego dnia stycznia. Nawet nas, trochę zdziwiła jego popularność, gdyż już w marcu pojawił się na pierwszej pozycji w google i okupuje ją stabilnie do dziś. Dzięki temu z liczbą około 11 000 odsłon stał się, aktualnie, najchętniej czytanym wpisem. Był to dla nas wynik szczególnie ciekawy, gdyż nie stosowaliśmy w tym czasie żadnych praktyk pomagających mu w osiągnięciu tej pozycji. Tylko czysta treść i optymalizacja. Zgadliście już, o który wpis chodzi? 🙂

Piszemy o tym głównie dlatego, że w wolnym tłumaczeniu, oznacza to szczególne docenienie naszych treści przez czytelników. Według niektórych szacunków tylko kilka procent witryn o stażu mniejszym niż sześć miesięcy ma szanse dostać się do TOP 10 wyników wyszukiwania, a tu mamy pierwszą pozycję i to już po 3 miesiącach od publikacji! Nieźle! 😉

Łącznie do tej pory przygotowaliśmy 63 wpisy i oczywiście nie każdemu udało się osiągnąć tak spektakularny wynik, ale biorąc pod uwagę nasze początkowe założenia (treść na pierwszym miejscu) jesteśmy bardzo zadowoleni z rezultatów:

Powyższy wykres przedstawia ile naszych treści widzicie w google na pierwszej stronie wyszukiwań. Na chwilę obecną jest to 69 haseł, z czego aż 17 jest w TOP3. A tak prezentują się statystyki w całości:

Bardzo nam się podobają szczególnie dwie wartości, współczynnik ilości odwiedzonych stron podczas jednej sesji (3,9) oraz współczynnik odrzuceń (3,39%), które oznaczają, że jeśli już do nas traficie to zostajecie tu na chwilę dłużej. Dziękujemy 🙂 Jest to dla nas duże wyzwanie i jeszcze większa motywacja do tworzenia coraz lepszych treści.

Plany na 2019

Blog

Tutaj przede wszystkim chcemy uzupełnić zaległe treści. Mamy sporo rozgrzebanych tematów, które czekają na dokończenie i publikację i to jest obecny priorytet. Poza tym chcielibyśmy utrzymać tempo dwóch wpisów tygodniowo i zarazem zwiększyć trochę ich objętość. Na pewno będziemy się też przyglądać, które treści podobają się Wam najbardziej i tym śladem podążać.

Będzie też kilka zmian stricte technicznych. Część z nich będzie zauważalna tylko w minimalnym stopniu (zmiana serwera), część powinna jednak dość znacząco wpłynąć na komfort czytania. Ponad połowa z Was zagląda tu obecnie z urządzeń mobilnych i chcielibyśmy, aby obsługa była dla Was jeszcze wygodniejsza, ładniejsza i bardziej intuicyjna.

Wyprawy

Tą kwestię mamy jeszcze otwartą. Przygotowaliśmy, co prawda, plan A, B, a nawet C i wiele zależy od finansów, które uda nam się zgromadzić do końca zimy (jeden z kierunków może się okazać dość kosztowny), ale czekamy także na jutrzejsze (01.01.2019) ogłoszenie celu przyszłorocznego Złombola 🙂 Wyprawa ma się odbyć na przełomie czerwca i lipca i cel na pewno będzie w dużej mierze determinować nasze całoroczne plany.

Pozwolimy sobie więc jeszcze nie odkrywać tych kart, zresztą decyzje i tak pewnie w dużej mierze zostaną podjęte spontanicznie i będziemy o nich informować już bezpośrednio z trasy! 🙂

Fajny był ten rok! 🙂

Jak zaplanować swoją podróż?!

Zarezerwuj nocleg
Skorzystaj z Booking.com, gdzie znajdziesz hotele (w każdym przedziale cenowym), pensjonaty i apartamenty na całym świecie.

Ubezpiecz się
Ubezpieczenie podróżne pomoże Ci w wypadku choroby, urazu, kradzieży i anulowania lotu lub noclegu. To kompleksowa ochrona na wypadek, gdyby coś poszło nie tak. Tutaj znajdziesz kalkulator ubezpieczeń, gdzie porównasz różne oferty.

Bilety lotnicze
Znajdź tani lot, korzystając ze Skyscanner. To bardzo przydatna wyszukiwarka, ponieważ przeszukuje strony internetowe wielu linii lotniczych na całym świecie, więc zawsze znajdziesz najlepszą ofertę.

Bilety autokarowe
Jeżeli planujesz podróżować po Europie autokarem, to koniecznie skorzystaj z oferty FlixBusa. Ich autobusy dojeżdżają do 2 500 destynacji, w 37 krajach.

Zwiedzanie
W serwisie GetYourGuide zarezerwujesz wycieczki, przewodników, bilety do teatru czy muzeum na całym świecie! Karty miejskie, uprawniające do wielu zniżek, znajdziesz na GoCity.com.